I pressen om min konst

”Sunkiga krogar och en samtid på sugar high
Till hemmafester och sunkiga krogar, till flickrum och fragmentiserade gatumiljöer tas vi med. Gatuvyn Bleckan 4-ever, med de Chiricoska kvaliteter i ljus och stämningar, gläntar på dörren till ett måleri man gärna ser mer av och i större skala – annars är det obstinata greppet gentemot djup och kompositioner den stora behållningen. Vi är inbjudna, men vi kommer inte att krusas – det är som det är”

All eyes on me


Like Literally
Eldhunden, Stora Mossen.

https://www.dn.se/kultur/en-befriande-bukett-fargsprakande-konst/
24 februari 2021 skriver Magnus Bons skriver om utställningen i Dagens Nyheter.

”En befriande bukett färgsprakande konst
Annars är det Amanda Hellstens serie med relativt små målningar som för mig är den stora behållningen. Hon ger sina vardagliga porträtt en förhöjd uppmärksamhet genom små detaljer som bryter tristessen. Luddiga soffkuddar blir vibrerande färgfält, grenar utanför fönstret ett ornamentalt mönster. Tillägg som glimrar av målarlust.”

Utställning Avgångsutställningar 2020
Kungliga konsthögskolan Konstakademien, Stockholm.

https://www.dn.se/kultur/bade-akut-samtid-och-virtuell-verklighet-pa-mejans-slututstallningar

Sebastian Johans, recenserar utställningen i Dagens Nyheter

”Både akut samtid och virtuell verklighet på Mejans slututställningar

Den akuta samtiden finns förstås också representerad. Inte minst i Amanda Hellstens bulliga vepor av skulpturala små kuddar tillverkade av reklam och affischer, nedrivna i det offentliga rummet under coronans nedmontering av kultur- och samhällsliv. En abstrakt och rätt kul minnesbild av en kommunikation som tystnade”



Scroll Up